Jak otworzyć własną cukiernię?

2019-11-02
Jak otworzyć własną cukiernię?

Do otwarcia własnej cukierni trzeba się dobrze przygotować, aby nasz słodki biznes okazał się dochodowym przedsięwzięciem z licznym gronem stałych klientów. Liczy się nie tylko asortyment, ale także sam lokal – jego miejsce, charakter oraz wystój.

Każda udana inwestycja ma swój początek w dobrym biznesplanie, który pozwala na szczegółowe rozpisanie poszczególnych zadań, określenie celów oraz zdiagnozowanie szans i zagrożeń dla naszego przedsięwzięcia. Jego częścią powinna być także analiza konkurencji, którą można łatwo zrobić, odwiedzając cukiernie w okolicy, aby zorientować się w ich aktualnej ofercie oraz cenach. Biznesplan powinien także określać profil działalności, zawierać kosztorys oraz wskazywać źródła finansowania. Poza ofertą kredytową warto popytać o aktualne dotacje, które można pozyskać na rozpoczęcie działalnośc

Dobre miejsce to podstawa

Miejsce, w którym powstanie cukiernia, ma ogromne znaczenie dla jej ostatecznego sukcesu lub porażki. Najlepsze są miejsca często uczęszczane, w centrum miast oraz w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych i innych sklepów. Taka lokalizacja ma jednak swoją cenę, dlatego warto rozważyć wszystkie za i przeciw. Najlepiej otworzyć swoją działalność tam, gdzie nie ma jeszcze bezpośredniej konkurencji. Trzecia cukiernia na jednej ulicy to duże ryzyko, które może się nie opłacić. Ważna jest także przestrzeń. Mały lokal będzie na pewno tańszy, ale nie pozwoli w przyszłości na poszerzenie oferty. Ciasnota może także zniechęcić klientów. Większa przestrzeń daje szersze możliwości aranżacji wnętrza oraz wprowadzania zmian wraz z rozwojem firmy. Dobry stan wybranego pomieszczenia pozwoli szybko przystosować go do własnych potrzeb i uruchomić produkcję oraz/lub sprzedaż. Pomieszczenie w gorszym stanie będzie na pewno mniej kosztować, ale jego modernizacja może pochłonąć wiele czasu i pieniędzy

Wybór odpowiedniego lokalu

Poszukując idealnego miejsca na własną cukiernię, trzeba pamiętać, jaką lokal ma pełnić rolę. Mniejsze pomieszczenie wystarczy, jeśli zamierza się tylko sprzedawać wyroby cukiernicze. Zupełnie inne będzie potrzebne, jeśli lokal ma mieć miejsce przeznaczone do sprzedaży oraz miejsce do konsumpcji słodkości. Jeszcze inne wymagania musi spełniać pomieszczenie, w którym poza strefą handlowo-usługową będzie także pracownia, gdzie będą wypiekane ciasta i ciasteczka. Wybierając lokal, dobrze jest już wiedzieć, jaki asortymentu będzie w stałej ofercie. Do ilości produktów trzeba bowiem dostosować ilość i rodzaj sprzętów – mebli, regałów, lad, witryn. Kawałek przestrzeni będzie niezbędny także na zaplecze oraz pomieszczenia sanitarne. Jeśli w przyszłości w cukierni mają być sprzedawane dodatkowo np. kawa lub lody, to już na wstępie warto zastanowić się nad sposobem ich podawania i miejscem dla dodatkowych urządzeń.

Wymagania sanitarne

Prowadzenie cukierni to praca z produktami spożywczymi, co wiąże się z koniecznością spełnienia wielu wymogów sanitarnych, które opisane zostały w odpowiednich ustawach i rozporządzeniach.

Ich respektowanie jest niezbędne do uzyskania zgody od Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego na prowadzenie cukierni, dlatego wybrane pomieszczenie musi być odpowiednie także pod tym względem. Jakie to wymagania? Na przykład w cukierni muszą być umywalki z ciepłą i zimną wodą, odpowiednia wentylacja, spełniać trzeba także najwyższe standardy czystości. Zatrudnione w cukierni osoby muszą posiadać aktualną książeczkę zdrowia. Więcej informacji o wymogach sanitarno-higienicznych można znaleźć w dokumentach jak ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r. oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 852/2004/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Lista obowiązujących aktów prawnych znajduje się na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego www.gis.gov.pl.

Równowaga między estetyką a funkcjonalnością

Wygląd i wyposażenie cukierni mają niebagatelne znaczenie dla atrakcyjności lokalu. Muszą odpowiadać grupie docelowej - inna stylistyka będzie odpowiadać młodym ludziom, inna starszym klientom. Do zaplanowania wystroju konieczne są podstawowe założenia dotyczące kolorystyki, stylu, zastosowanych materiałów oraz motywu przewodniego, który będzie spajał całą koncepcję. Można zając się tym samodzielnie lub zwróci się do specjalisty, który ma doświadczenia w projektowaniu wnętrz dla branży cukierniczej. Jedno jest pewne, wystrój powinien łączyć funkcjonalność z estetyką. Na szczęście dostępne na rynku rozwiązania konstrukcyjne oraz technologiczne pozwalają bez problemu znaleźć równowagę między atrakcyjnym designem a cechami użytkowymi mebli i urządzeń.

Otwarcie własnej cukierni

Kilka zasad dobrego wystroju

Początkiem dobrej aranżacji wnętrz jest przemyślany układ funkcjonalny dotyczący poszczególnych stref, określający ich wielkość oraz cel. Poszczególne części lokalu muszą być oddzielone, a jednocześnie odpowiednio ze sobą powiązane. Kolorystyka może składać się z dwóch kolorów dominujących i trzeciego, który będzie elementem dodatkowym. Powinna obejmować wszystkie elementy wnętrza – od ścian, przez meble i dodatki. Wnętrze może być jasne z dodatkiem kontrastującym w kolorze ciemnym lub odwrotnie. Dobrze wyglądają także wnętrza monochromatyczne z kontrastującym kolorem pojawiającym się w detalach. Materiały dobrej jakości będą droższe, ale za to trwałe i bardziej estetyczne. Meble muszą być nie tylko ładne i pasujące do wybranego stylu, ale także zgodne z przepisami sanitarnymi. Ogromny wpływ na postrzeganie całego wnętrza mają także dekoracje ścian oraz oświetlenie, dlatego warto poświecić im sporo uwagi. Dobrze wybrane tapety, tynki strukturalne lub efektownie zaprojektowany sufit nadadzą wnętrzu oryginalnego charakteru. Zastosowanie różnych rodzajów oświetlenia wpłynie natomiast na atrakcyjność ekspozycji i zapewni odpowiednią atmosferę w poszczególnych strefach.

Lady i witryny cukiernicze w nowoczesnej cukierni

Zabudowa złożona z witryn cukierniczych oraz lad przeznaczonych do ekspozycji i sprzedaży to podstawa wyposażenia każdej cukierni. Zgodnie z najnowszymi trendami panującymi w branży cukierniczej urządzenia i meble powinny być minimalistyczne, ale wykonane z nowoczesnych materiałów. Modne są proste formy, bez zbędnych zdobień. Dominują jednolite, stonowane barwy, które stanowią najlepsze tło dla wystawionych na sprzedaż produktów – pieczywa, tortów, ciast. Dla poprawy prezentacji stosuje się dzisiaj półki z oświetleniem LED o ciepłej barwie światła, która podkreśla naturalne kolory produktów. Ciągi złożone z lad ekspedientkach oraz witryn cukierniczych chłodniczych i neutralnych powinny tworzyć spójną całość. Odpowiednie modele można znaleźć na przykład w ofercie rodzimych producentów jak Cebea lub Mawi. W zależności od stylu całego wnętrza można zdecydować się na tradycyjne modele z giętą szybą frontową lub nowoczesne witryny o przeszkleniach prostopadłościennych.

Działania reklamowe na dobry początek

Nazwa, pod jaką będzie działać cukiernia, powinna być jest prosta, łatwa do zapamiętania i oryginalna, ale z tym ostatnim lepiej nie przesadzać. Jeśli właściciel jest zarazem cukiernikiem, może firmować swój punkt sprzedaży własnym nazwiskiem i w ten sposób budować swoją markę. Odpowiednio wcześniej należy też zaplanować działania reklamowe, dzięki którym potencjalni klienci zostaną poinformowani o nowej cukierni i jej ofercie. Najlepiej skupić się reklamie w lokalnych mediach oraz w Internecie. Własna strona internetowa lub Fanpage na Facebooku, lokalizatory internetowe oraz wpisy do popularnych katalogów firm pomogą w pozyskaniu klientów poszukujących podobnych usług w najbliższej okolicy.

 

Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Polecane
Podziel się swoim komentarzem z innymi
pixel