Przegląd rynku cukierniczego w Polsce. Co warto wiedzieć?

2019-09-27
Przegląd rynku cukierniczego w Polsce. Co warto wiedzieć?
Słodycze – niektórym z nas życie bez nich wydaje się niemożliwe. Tym bardziej, że producenci kuszą wciąż nowymi propozycjami, a ich wyroby trafiają w gusta najbardziej wyrafinowanych konsumentów. Co powinni wiedzieć o rynku cukierniczym w Polsce wszyscy ci, którzy myślą o założeniu własnego biznesu?


Branża cukiernicza w Polsce – najważniejsze fakty

Rynek wyrobów cukierniczych w Polsce zalicza się w poczet najnowocześniejszych w całej Europie. Może też poszczycić się długą historią swojego istnienia. Jego początki sięgają przełomu XVIII i XIX wieku. W 1763 roku powstała – jedna z najstarszych na świecie i jednocześnie najstarsza w Polsce, firma cukiernicza KOPERNIK. Do dziś jej sława utrzymuje się nadal na tym samym poziomie. 

Druga połowa XIX i początek XX wieku to z kolei okres powstania fabryk (wytwarzających do dziś) wyroby czekoladowe pod markami E. Wedel, Wawel i Goplana. To właśnie one są obecnie najbardziej rozpoznawalne na rynku wyrobów cukierniczych w naszym kraju. Warto też nadmienić, że polskie wyroby cukiernicze wzbogacają nie tylko rynki krajów Unii Europejskiej. Cieszą się one szerokim zbytem również w takich państwach, jak Arabia Saudyjska czy Stany Zjednoczone.


Firmy cukiernicze w Polsce odpowiadają na słodyczowe preferencje polskiego konsumenta

Polacy zaliczają się w poczet tej grupy społeczeństw, wśród której konsumpcja wyrobów czekoladowo – cukierniczych jest bardzo wysoka. Pod tym kątem prześcigamy aż trzykrotnie kraje, takie jak: Wielka Brytania, Szwajcaria, a nawet Belgia. Ma to spory wpływ na tempo rozwoju produkcji słodyczy w naszym kraju. 

Okazuje się, że Polacy na słodycze wydają średnio 81 zł miesięcznie. 40% z nich sięga po słodkie przekąski i desery przynajmniej 5 razy w tygodniu, a 11% nawet kilka razy w ciągu dnia. Wybierając słodycze polski konsument stawia na pierwszym miejscu: smak, recepturę oraz markę. Najbardziej przekonujące są naturalne składniki wyrobów cukierniczych.


Cudowna moc czekolady

Czekolada oraz wszelkie wybory czekoladowe to najchętniej wybierany przez polskich konsumentów produkt. W wielu wypadkach chodzi jedynie o smak i przyjemność płynącą z rozkoszowania się nim. Inni sięgają po ten przysmak, kierując się względami zdrowotnymi. Czekolada stanowi doskonałe źródło łatwo przyswajalnego magnezu, który ma korzystny wpływ na zdrowie serca, pracę mózgu oraz układ nerwowy. Stąd też rosnące zainteresowanie gorzką czekoladą, która podobnie jak jej konkurentki: mleczna i biała, zaskakuje coraz ciekawszymi połączeniami.

Smak czekolady wykorzystywany jest również w wyrobach dla sportowców, jak na przykład odżywki białkowe i to właśnie ta wersja preparatów wspomagających budowanie sylwetki marzeń, znika z półek sklepowych w najszybszym tempie.

Produkcja wyrobów cukierniczych z czekolady

Statystyki również wskazują, że czekolada to nie tylko popularny wyrób cukierniczy, ale przede wszystkim bardzo rozwojowy i przyszłościowy kierunek. Aż 50% całkowitej sprzedaży słodyczy w Polsce stanowią właśnie wyroby czekoladowe. Tym samym stanowią one najważniejszy segment polskiego rynku słodyczy. Jak wskazują rokowania, również ich sprzedaż może rosnąć o 3,3% w skali roku - do 2018 r. Najbardziej popularne wśród konsumentów są:
  • czekolady mleczne,
  • czekolady nadziewane,
  • gorzka czekolada,
  • praliny,
  • bombonierki.
Słabnie natomiast popularność batonów czekoladowych. Według prognoz spadkowa tendencja dotyczy również pralin i bombonierek, którymi zainteresowanie stopniowo spada.

Silna pozycja rynku cukierniczego w Polsce

Branży cukierniczej w Polsce zdecydowanie nie grozi załamanie. Stąd też wskazówka dla osób, które chciałyby zaistnieć na rynku gastronomicznym lub w handlu produktami spożywczymi – warto rozwijać tę gałąź przemysłu. Inwestycja w wyroby czekoladowe okazuje się – jak wskazują statystyki – najbardziej opłacalną i przyszłościową. Tym bardziej, że Polacy bardzo chętnie sięgają po tego typu wyroby, a sam smak czekoladowy cieszy się największym zainteresowaniem.

Warto więc eksperymentować tworząc nowe połączenia smaków lub szukać dostawców najbardziej unikalnych wyrobów. Tym bardziej, że statystyki również wyglądają bardzo zachęcająco. Przewiduje się, że tylko do 2018 roku wartość globalna rynku słodyczy będzie rosła średnio o 2,5% rocznie. Wzrost ten będzie napędzany przede wszystkim przez coraz większy popyt na słodycze w krajach takich jak Rosja, Chiny czy Indie. 

Dla osób, które wiążą swoją przyszłość z rynkiem cukierniczym, warty uwagi powinien być także fakt, że na drugim miejscu wśród najbardziej popularnych artykułów zaliczanych do słodyczy, zajmują słodkie i słone przekąski. Trzecia pozycja należy do herbatników i ciastek. Rozwijając własny biznes dobrze jest korzystać z doświadczenia i wiedzy firm działających w branży od lat; bogaty asortyment wspomagający prowadzenie własnej działalności gastronomicznej oferuje na rynku wiele firm. Wystarczy skorzystać z wyszukiwarki Google, aby znaleźć kilku liczących się dostawców. 

Nie można także zapomnieć o podstawowych elementach wyposażenia, takich jak witryny cukiernicze czy witryny do lodów.

 

Zastanawiasz się nad otwarciem lub rozwojem swojej cukierni?

 

Poznaj ofertęSkontaktuj się

 

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2019
Polecane
Lada cukiernicza WCh-1/C5 WO 970 ELLADA

Lada cukiernicza WCh-1/C5 WO 970 ELLADA

8 350,40 zł (netto)10 438,00 zł (netto)
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Zaufane Opinie IdoSell
4.77 / 5.00 500 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-13
Jestem bardzo zadowolony z obsługi jak i z sprzętu to nie pierwsze zakupy w tej firmie polecam
2024-03-11
Wszystko na najwyższym poziomie polecam.
pixel