Marketing sensoryczny jako sposób przyciągnięcia klientów do małego biznesu

2019-10-31
Marketing sensoryczny jako sposób przyciągnięcia klientów do małego biznesuKiedy chodzę po galerii handlowej wiem, gdzie przechodzący obok mnie człowiek był na zakupach. Wystarczy, że spojrzę na jego telefon, buty, okulary i wiem dokładnie gdzie je kupił. Zapach, którym przesiąknął również daje mi wskazówki. Obok ktoś nuci pewną melodię, którą od razu rozpoznaję - przecież to singiel z reklamy jednego z przedsiębiorstw. To wszystko to nie niezwykły dar, który posiada 1% społeczeństwa. To marketing sensoryczny, z którym konsumenci spotykają się na co dzień.

Czym jest marketing sensoryczny?

Marketing sensoryczny to działanie marketingowe, którego celem jest promowanie danej firmy, określonego produktu. Oddziałuje on na wszystkie zmysły człowieka, przywołując określone skojarzenia.

Wszelkie kroki wykorzystywane w marketingu sensorycznym, nie są przypadkowe. Są one tak przemyślane, aby zmysły mogły ze sobą współpracować i w efekcie przywodzić na myśl dobre skojarzenia związane z daną marką. Marketing sensoryczny jest czysto psychologicznym działaniem. Czujemy słodki zapach - kojarzy się nam z latem, sadami, owocami. Przywołuje to dobre wspomnienia, więc z chęcią wejdziemy do kawiarni czy sklepu, w którym rozpylono taki aromat. Jeśli słyszymy w reklamie samochodu naszą ulubioną piosenkę szybciej jesteśmy skłonni zdecydować się na jego zakup. Wykorzystywanie takiego rodzaju marketingu może niezwykle pomóc w rozwoju małych firm i przedsiębiorstw. Wystarczy tylko wiedzieć, na co należy zwracać uwagę podczas tworzenia odpowiedniej atmosfery. ranych z pewnego względu klientów.

Widzę, wiec kupuję

Podstawowym zmysłem jest wzrok, więc warto to wykorzystać podczas promocji swojego biznesu. Nie chodzi tu tylko o estetykę produktów, które oferuje się swoim klientom. Niezwykle ważną rolę w budowaniu marki odgrywa wystrój pomieszczenia, oświetlenie, sposób aranżacji. Wiele osób właśnie na to zwraca uwagę w pierwszej kolejności. Ważne jest, aby dostosować wygląd wnętrza do tego, co chcemy sprzedać. Jeśli prowadzi się kawiarnię, należy stworzyć swobodną i ciepłą atmosferę, poprzez poduszki, koce, kanapy, a nie tworzyć z niej klubu z ogromną ilością neonowych świateł i pstrokatych obrazów.

Budowanie marki dzięki wystrojowi

Poznanie poprzez dotyk

Marketing sensoryczny, wykorzystujący dotyk w celu podniesienia sprzedaży zazwyczaj jest widoczny w sklepach meblowych lub w branży technologicznej. Żyjemy w czasach minimalizmu, przez co dla wielu ważne jest, aby kupowane produkty były małe, poręczne i lekkie. Poprzez dotyk można sprawdzić, czy na nowym blacie kuchennym widoczny będzie każdy odcisk palca lub czy dany wełniany sweter nie będzie drapać.

W branży technologicznej dotyk pozwala sprawdzić czy produkt, który klient chce kupić, nie przegrzewa się zbyt szybko, jak reaguje na komendy wysyłane przez palec. Mimo, że dotyk nie odgrywa pierwszorzędnej roli w marketingu sensorycznym, bardzo wiele od niego zależy.

Smak świadczy o jakości

Smak odgrywa ważną rolę w marketingu sensorycznym produktów spożywczych czy branży gastronomicznej. Nie bez powodu w większych galeriach handlowych spotyka się hostessy częstujące nowym produktem. To idealny przykład takiego sposobu promocji. Potencjalny klient widzi ładną kobietę (działa wzrok), która proponuje mu nową smakowitą przekąskę - świetnie pachnącą, jeszcze lepiej smakującą, a na dodatek opakowaną w ciekawe pudełko (wzrok, zapach, smak). Te trzy elementy pozytywnie wpływają na klienta, przez co skłania się on w kierunku nowego produktu, ponieważ jego zmysły utrwaliły go w przekonaniu, że jego wybór jest dobry, a on będzie zadowolony z zakupu.

Słuch w marketingu sensorycznym

Każda reklama opatrzona jest muzyką. Szczególnie w radiu można zauważyć, jak duży odsetek reklam stanowią krótkie utwory muzyczne, oferujące dany produkt. Często spotykanym trendem jest tworzenie tekstu, dotyczącego oferowanego produktu lub usługi pod znaną wszystkim melodię, która wpada w ucho.

Marketing sensoryczny z wykorzystaniem zmysłu słuchu można realizować poprzez określoną ścieżkę dźwiękową, która emitowana jest w danym sklepie czy lokalu. Klient podświadomie zapamięta melodię towarzyszącą zakupom czy odpoczynkowi w przyjemnej kawiarence, dzięki czemu, kiedy usłyszy podobne dźwięki, wróci wspomnieniami do przyjemnie spędzonego czasu na zakupach czy w knajpce i najprawdopodobniej ponownie skorzysta z ich usług.

Aromarketing, czyli reklama poprzez zapach

W jednym z badań marketingowych sprawdzających zadowolenie klientów z oferowanych w różnych miejscach usług, wynika że 65% lepiej zapamiętuję daną firmę dzięki zapachowi niż poprzez oglądane obrazy, czyli wystrój wnętrz bądź produkty. Dlatego tak ważne jest zadbanie o to, jak będzie pachniało w danym miejscu. Piekarnie, w których wszystkie produkty wypiekane są na zapleczu, mają więcej klientów niż te, do których towary muszą przyjechać. Na klientów działa aromatyczny zapach świeżych bułek, który rozbudza podniebienie i zachęca do wstąpienia i zrobienia zakupów. Nie chodzi tu jedynie o dopasowanie odpowiedniego odświeżacza powietrza. Podczas wybierania właściwego zapachu, należy brać pod uwagę rodzaj prowadzonej działalności. Zapach musi kojarzyć się ze sprzedawanymi produktami czy proponowanymi ofertami, a dodatkowo powinien być przyjemny, nadawać miejscu odpowiednią atmosferę.

Marketing sensoryczny pomaga rozwijać nowe firmy

Ze zmysłów korzystamy stale, dlatego marketing sensoryczny jest tak bardzo popularny i wykorzystywany nie tylko przez największe firmy, ale również małe przedsiębiorstwa. Dzięki odpowiedniemu doborowi narzędzi bardzo szybko zyskują one nowych klientów stając się jeszcze bardziej konkurencyjnymi podmiotami gospodarczymi na rynku. W handlu i usługach najważniejsze jest pierwsze wrażenie, czyli to co widzimy, jak się czujemy w danym miejscu. Warto skorzystać z usług ekspertów, którzy znają się na obowiązujących trendach oraz wiedzą, czego oczekują potencjalni klienci.

 

Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.

Pokaż więcej wpisów z Październik 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
pixel