Jak otworzyć i wyposażyć sklep mięsny?

W kolejnej części naszego cyklu poradników dla przedsiębiorców, sprawdzimy jak otworzyć sklep mięsny. Doradzimy także jakie meble sklepowe są koniecznością przy otwieraniu biznesu w branży handlowej oraz jak skutecznie zaprezentować produkty mięsne klientom.
Spis treści:
- Czy sklep mięsny to dobry pomysł na biznes?
- Zalety dobrej lady chłodniczej
- Komora chłodnicza jako podręczny magazyn
- Pozostałe elementy wyposażenia sklepu z mięsem i wędlinami
- Zasady skutecznej prezentacji asortymentu w sklepie
W przypadku sklepu mięsnego na prezentację wpływa konieczność zapewnienia produktom właściwych warunków przechowywania. Dotyczy to szczególnie takich grup towarów, jak mięso, wędliny, ryby oraz nabiał, które charakteryzują się krótkim terminem przydatności do spożycia i koniecznością zorganizowania warunków chłodniczych. Asortyment tego typu może być sprzedawany tylko w lokalach spełniających określone wymagania sanitarne i wyposażonych w specjalne urządzenia zapewniające odpowiednio niską temperaturę. Należą do nich różnego rodzaju regały i lady chłodnicze, które posiadają możliwość obniżenia temperatury do kilku stopni, a zarazem pozwalają na wyłożenie dużej ilości towaru na wystawie. Oprócz mebli chłodniczych, nie można także zapomnieć o meblach chłodniczych oraz wyposażeniu takim jak krajalnice.
Czy sklep mięsny to dobry pomysł na biznes?
Wyspecjalizowane sklepy mięsne są coraz chętniej odwiedzane przez klientów. Rosnąca popularność programów kulinarnych sprawia, że Polacy szukają nowych smaków oraz tradycyjnych receptur i są gotowi płacić za wysokiej jakości produkty, dlatego otwarcie osiedlowego sklepu z mięsnym asortymentem może okazać się dochodowym biznesem. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu biznes wymaga szczególnej dbałości o przechowywanie towaru i sposób sprzedaży, ponieważ mięso i wędliny należą do produktów szybko tracących świeżość. Z tego powodu nawet najmniejszy sklep mięsny nie może obyć się bez specjalnej lady chłodniczej, która zapewnia właściwe warunki przechowywania produktów mięsnych i umożliwia przyciągającą uwagę prezentację, dzięki której towar będzie szybciej schodził z wystawy.
Zalety dobrej lady chłodniczej
Szeroki wybór lad chłodniczych pochodzących z oferty tak uznanych polskich producentów jak Cebea, MAWI lub Rapa pozwala wybrać odpowiednie urządzenie do sklepu o każdej powierzchni i wystroju. Lady dostępne są w różnych rozmiarach, jednak najważniejszymi parametrami z punktu widzenia ekspozycji są szerokość wystawy oraz powierzchnia ekspozycyjna. Wydawać by się mogło, że im większa półka ekspozycyjna tym lepiej, ale to tylko pozory. Wszystko zależy od ilości produktów. Wystawa sklepu mięsnego powinna bowiem sprawiać wrażenie bogactwa towaru, dlatego przy ograniczonym asortymencie lepsza może okazać się mniejsza lada chłodnicza. Jeśli jedno urządzenie będzie służyć do prezentacji mięs i wędlin, trzeba je koniecznie rozdzielić przegrodą, najlepiej ze szkła hartowanego.
Sama wystawa powinna być zrobiona z odpornego i prostego w czyszczeniu materiału, takiego jak stal nierdzewna. Taki materiał też doskonale sprawdza się w przypadku pojemników GN i innych tac oraz naczyń przeznaczonych do przetrzymywania mięsa.
Komora chłodnicza jako podręczny magazyn
W małych sklepach na pewno przyda się umieszczona pod wystawą komora przechowalnicza, w której można mieć zawsze pod ręką dodatkową partię towaru. Komora chłodnicza dostępna jest od strony sprzedawcy, co pozwala na szybkie uzupełnienie towaru na półce ekspozycyjnej. Posiadając taki podręczny magazyn, przy niewielkiej powierzchni i niedużej ilości asortymentu, można nawet zrezygnować z zakupu dodatkowej chłodziarki na zaplecze. Warto pamiętać, że niezawodność urządzenia chłodniczego zależy od jakości układu chłodzenia, dlatego warto zainwestować w sprzęt z agregatem dobrej marki, który będzie bezawaryjny i ekonomiczny, co przełoży się na niskie koszty użytkowania urządzenia.
Pozostałe elementy wyposażenia sklepu z mięsem i wędlinami
Wyposażenie sklepu mięsnego nie kończy się na ladach chłodniczych i ekspedienckich. Aby zapewnić odpowiednią obsługę, konieczne jest wyposażeniu sklepu w następujące urządzenia: krajalnica, waga sklepowa, ostre noże oraz kloc masarski z tasakiem, bez którego trudno podzielić na mniejsze porcje mięso z kością.
Waga elektroniczna do sklepu musi mieć dobrze widoczny wyświetlacz, najlepiej na wysięgniku, dzięki któremu zarówno sprzedawca, jak i klient mogą zobaczyć wyniki ważenia. Przykładem jest chętnie kupowany model wagi kalkulacyjnej Angel Ap-1 15 marki CAS.
Dobra krajalnica powinna natomiast charakteryzować się możliwością regulacji grubości plastra i ostrym nożem z wytrzymałego materiału, z chromowanej stali węglowej lub stali nierdzewnej. Najlepsze urządzenia tego rodzaju, na przykład produkowane przez firmę Ma-Ga, są proste, wygodne i bezpieczne w codziennym użytkowaniu i mają przemyślaną konstrukcję, dzięki której można urządzenie łatwo utrzymać w czystości. Dobrym pomysłem jest także zakup wilka do mięsa, za pomocą którego sprzedawca szybko i fachowo zmieli mięso na życzenie klienta.
W dużych sklepach niezbędne jest specjalne pomieszczenie – chłodnia, w którym stale panuje odpowiednio niska temperatura. W mniejszych placówkach wystarczą odpowiednio duże lodówki zamrażarki pełniące funkcję magazynu na dodatkową partię towaru. Do pozostałych elementów wyposażenia sklepu mięsnego należy zaliczyć: klimatyzację sklepową, specjalne oświetlenie, profesjonalne środki myjące, dezynfekujące i owadobójcze, pojemniki, dodatkowe meble sklepowe oraz kasę fiskalną.
źródło: zdjęcie własne, sklep mięsny Delikatesy Olewnik
Zasady skutecznej prezentacji asortymentu w sklepie
Odpowiednia prezentacja wyrobów może znacząco poprawić sprzedaż, dlatego warto dobrze zaplanować ekspozycję, mając na uwadze, że ułożenie produktów powinno pomóc w zapoznaniu się z asortymentem i dokonaniu ostatecznego wyboru.
W oczekiwaniu na swoją kolej klienci zapoznają się z wystawą, przesuwając się w stronę stanowiska kasowego. Standardowo na stoiskach tego typu układa się towary zaczynając od mięsa białego, po nim mięso czerwone, wędliny, sery i na końcu wyroby garmażeryjne. Przy kasie, gdzie kupujący jest obsługiwany i spędza najwięcej czasu, wystawia się produkty najpopularniejsze i te z najwyższą marżą.
Znaczenie ma także ułożenie na wystawie. Towar powinien zatem być ułożony w grupach towarowych np. boczki, parówki, salami, wędliny drobiowe, a jednocześnie w sposób eksponujący walory poszczególnych produktów. Dobrze jest przekroić jeden z artykułów, aby klient mógł zobaczyć, jak kiełbasa wygląda w środku lub czy boczek jest tłusty. Ciekawym sposobem prezentacji jest ułożenie kaskadowe, które poprawia widoczność produktów ułożonych głębiej, a jednocześnie sprawia wrażenie dużej ilości towaru na wystawie. Ważne jest również światło, które powinno podkreślać naturalne kolory mięs i wędlin.
Skorzystaj z darmowej konsultacji, aby dobrać odpowiedni sprzęt do sklepu mięsnego.
lub