Beacony w służbie handlu, również tego mniejszego

2019-11-01
Beacony w służbie handlu, również tego mniejszegoNowe technologie codziennie zmieniają naszą rzeczywistość, znajdując szerokie zastosowanie w przemyśle, biznesie oraz życiu codziennym milionów użytkowników. Takie urządzenia jak Google Glass, smartwatche, drukarki 3D rozpalają wyobraźnię poprzez liczne możliwości wykorzystania w różnych dziedzinach i segmentach rynku. Do tych najciekawszych zagadnień w branży nowych technologii należą obecnie także beacony - niewielkie urządzenia, które są w stanie komunikować się bezprzewodowo z innymi urządzeniami, aby przekazywać im określone komunikaty. Technologia beaconów może w niedalekiej przyszłości stać się istotnym narzędziem marketingowym wykorzystywanym powszechnie w handlu, choć możliwości jej zastosowania są o wiele szersze

Jak działają beacony?

Beacony to małe sensory emitujące stały sygnał, który może zostać odebrany przez urządzenie, takie jak smartfon lub tablet, wyposażone w dedykowaną do tego celu aplikację. Beacony komunikują się za pomocą technologii zbliżeniowej Bluetooth Low Energy. To energooszczędne rozwiązanie pozwala na długotrwałe działanie beaconów bez konieczności wymiany baterii. Beacony nie są podłączone do Internetu i nie komunikują się między sobą. Ich celem jest tylko przekazanie określonego komunikatu na urządzenia znajdujące się w ich zasięgu i posiadające możliwość odbioru ich sygnału. Niewielki rozmiar oraz żywotność baterii pozwalają na zamontowanie beaconów w wybranych miejscach lub na określonych obiektach.

Możliwe zastosowania beaconów

Rozwiązania oparte na beaconach po raz pierwszy zaproponowała firma Apple. Informacje o tej technologii pojawiły się przy premierze systemu operacyjnego iOS7, a już pod koniec 2013 roku Apple wprowadziła iBeacony w sieci własnych placówek w Stanach Zjednoczonych. Naturalnym miejscem dla tej technologii są sklepy, w których urządzenia te mogą skutecznie wspomagać sprzedaż poprzez przekazywanie komunikatów na temat aktualnych promocji lub informacji dotyczących asortymentu, w którego pobliżu znalazł się klient. Ale to nie wszystko. Beacony mogą również służyć do kierowania ludzi do konkretnych miejsc oraz informowania o miejscach, w których ci aktualnie przebywają, takie zastosowanie urządzenia te znajdą na lotniskach, na dworcach, w muzeach oraz innych budynkach użyteczności publicznej. Czujniki zbliżeniowe mogą być wykorzystywane także przy projektowaniu inteligentnych budynków, a także instalowane w wielu urządzaniach, np. w sprzęcie gospodarstwa domowego, urzeczywistniając pojęcie Internet Rzeczy [Internet of Things]. Wraz z rozwojem technologii przez najbliższe lata odkrywane będą z pewnością kolejne możliwe obszary jej zastosowania.

Nowy sposób komunikacji z klientem

Technologia beaconów oferuje zupełnie nowy sposób komunikacji z klientem. Dzięki nim klient może otrzymywać powiadomienia o promocjach, zniżkach, voucherach w czasie rzeczywistym, tu i teraz. Takie rozwiązanie znajdzie zastosowanie w sklepach wielkopowierzchniowych, ale także małych punktach handlowych, usługowych, rozrywkowych i gastronomicznych. Beacony pozwalają na zlokalizowanie klienta, który wraz ze swoim urządzeniem mobilnym pojawi się od kilku centymetrów, aż do 70-80 metrów od konkretnego miejsca z beaconem. Sensory tego typu można umieścić na półkach sklepowych lub konkretnych produktach, dzięki czemu przekazywane informacje będą bezpośrednio związane z tym asortymentem, którym w danej chwili klient jest zainteresowany.

Beacony umieszczane na półkach sklepowych
W mniejszych punktach można wykorzystać beacony do informowania o aktualnych promocjach lub nowościach w ofercie. Technologia daje jeszcze szersze możliwości przy integracji z systemem zarządzania relacjami z klientem CRM oraz programem lojalnościowym. W takim przypadku baecon może rozpoznać klienta znajdującego się w bazie i zaproponować mu indywidualna ofertę np. specjalną zniżkę na ulubioną kawę. Beacony pozwolą również poszerzyć wiedzę na temat zachowań klientów, przekazując informacje o określonej lokalizacji, ścieżce zakupowej czy konkretnych produktach, przy których klient spędził najwięcej czasu. W ten sposób dane w systemie CRM zostaną wzbogacone o cenne dane, które pomogą w doskonaleniu procesu sprzedaży. Przy większych powierzchniach i szerszym asortymencie zakupy ułatwią dobre oznaczenia, dzięki którym klient nie straci orientacji, szybko znajdzie poszukiwane produkty i trafi do celu (kasa, wyjście, przymierzalnia). Bardzo ważnym elementem dla doświadczenia zakupowego jest jakość obsługi. Powolni, nieuprzejmi i niekompetentni pracownicy to najprostszy sposób zniechęcenia klientów do kolejnej wizyty.

Przyszłość technologii

Według specjalistów kluczowe dla rozwoju technologii beaconów będzie najbliższe 5 lat. Powodzenie jej wdrożenia zależy głownie od atrakcyjności aplikacji, które pozwolą użytkownikom na odbieranie sygnałów wysyłanych przez sensory. Przez atrakcyjność należy rozumieć w tym wypadku taką wartość czy też korzyść dla użytkownika, która przekona go nie tylko do instalowania odpowiednich aplikacji, ale również włączania transmisji Bluetooth, która wpływa na większe zużycie baterii w smartfonie. Ważne dla rozwoju beaconów będzie zatem także większe zainteresowanie technologią zbliżeniową ze strony producentów smartfonów oraz mobilnych systemów operacyjnych, od których w dużej mierze zależeć będzie wygoda oraz łatwość odbierania sygnałów wysyłanych przez sensory. Jeżeli uda się pokonać kilka przeszkód technicznych oraz przekonać użytkowników do korzystania z określonych aplikacji, to być może już niedługo beacony staną się elementem stale obecnym w naszym życiu.

 
Ten artykuł znajdziesz również we wrześniowym numerze
czasopisma "Mistrz branży" (wrzesień 2015)

Mistrz Branży 09/2015 okładka

 

Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
pixel