Własna cukiernia w czasie COVID. Jak ją otworzyć i bezpiecznie prowadzić?
W czasie trwającej pandemii koronawirusa prowadzenie własnej cukierni może być nie lada wyzwaniem, szczególnie dla osób, które do tej pory nie zmagały się z tak restrykcyjnymi obostrzeniami i odgórnie narzuconymi rządowymi zaleceniami. Podstawową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa osób zatrudnionych w cukierni, jak i klientów odwiedzających to miejsce. Należy dołożyć wszelkich starań, aby zastosować się do procedur bezpieczeństwa obowiązujących dla wszystkich punktów z sektora gastronomicznego.
Spis treści:
- COVID 19 – a zakładanie i prowadzenie własnej cukierni
- Obsługa klientów cukierni a środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się koronawirusa
- Zapewnij jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa w cukierni
Polskie piekarnictwo i cukiernictwo w obliczu koronawirusa przeszło ogromną transformację. Należało wprowadzić restrykcyjne środki bezpieczeństwa, których celem było zabezpieczenie nie tylko pracowników, ale i klientów odwiedzających piekarnie i cukiernie. Prowadzenie tego typu usług w czasie pandemii wiąże się z wieloma zasadami, które muszą być bezwzględnie przestrzegane. Dotyczy to zarówno zatrudnionego w cukierni personelu, jak i osób kupujących wyroby cukiernicze i piekarnicze.
Jak zadbać o bezpieczeństwo pracowników i klientów w cukierni w obliczu pandemii?
Kluczową kwestią dla osoby prowadzącej cukiernię w okresie COVID-19 jest utrzymanie odpowiedniej higieny zarówno dla bezpieczeństwa klientów, jak i członków zespołu. Bardzo istotne jest bieżące dezynfekowanie wszystkich przedmiotów dotykanych przez różne osoby. Chodzi tutaj przede wszystkim o terminale płatnicze, lady, blaty robocze, klamki, kasy fiskalne, dozowniki mydła, biurka czy klawiatury komputera. W celu utrzymania należytego porządku warto wdrożyć harmonogram czyszczenia, który powinien stać się rutyną dla wszystkich osób zatrudnionych w cukierni. Istotną kwestią jest także przestrzeganie zasad higieny i zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa wśród pracowników i personelu zatrudnionego w cukierni. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby właściciele cukierni dbali o to, by zatrudnieni tam pracownicy często myli ręce przy pomocy mydła i odkażali je przy pomocy środka dezynfekującego, a także nosili rękawiczki ochronne i maseczki. Osoby z podwyższoną temperaturą, kaszlące i z katarem nie mogą zajmować się wyrobem produktów cukierniczych ani ich sprzedażą.
Wśród wiodących producentów witryn cukierniczych z pewnością wyróżnić można firmę CEBEA oraz MAWI, które specjalizują się w różnego rodzaju witrynach – tych chłodniczych oraz standardowych. Różne rodzaje szyby frontowej umożliwiają podkreślenie walorów wizualnych wszelkich dostępnych wypieków – w zależności od modelu witryny cukiernicze posiadają prostą lub zaokrągloną szybę czołową, która oprócz właściwości praktycznych posiada swoje wizualne aspekty. W przypadku produktów, które nie wymagają przechowywania w niskich temperaturach wyróżnić można witryny cukiernicze niechłodnicze, które pozwalają na przechowywanie chociażby pączków, drożdżówek, ciastek oraz innych smakołyków o podobnych właściwościach. Oprócz witryn cukierniczych na uwagę zasługują także pozostałe półki oraz regały posiadające dużo przegród.
W trakcie obsługi klientów cukierni warto przestrzec pracowników by nie dotykali produktów rękami i stosowali szczypce, a także namawiali klientów do dokonywania płatności bezgotówkowych. W trakcie podawania towarów kluczową kwestią jest posiadanie na dłoniach rękawic ochronnych. Na odsłoniętych ladach nie mogą znajdować się odkryte wyroby cukiernicze. Powinny one być zapakowane w jednorazowe woreczki foliowe lub też starannie przykryte tego typu zabezpieczeniem. Chodzi tutaj o ryzyko przypadkowego dotykania przez klientów wyrobów cukierniczych, co również może spowodować łatwiejsze przenoszenie się koronawirusa. Zaleca się także, aby pracownicy nie obsługiwali osób, które wchodzą do cukierni bez zasłoniętego nosa i ust. Warto wydzielić także bezpieczną przestrzeń w odległości 1 do 1,5 m przy pomocy specjalnych taśm. Dzięki temu klienci stojących w kolejce zachowają zalecaną przez WHO odległość ograniczającą ryzyko bliskiego kontaktu i przenoszenia się wirusa COVID- 19.
źródło: opracowanie własne
Osoba prowadząca cukiernię powinna umieścić również dozowniki ze środkami dezynfekującymi w widocznych miejscach. Mogą one stać przy drzwiach wejściowych do cukierni. Korzystając z nich klienci mogą w łatwy sposób zdezynfekować swoje dłonie. Warto zadbać także o bezpieczeństwo pracowników i zastosować szyby ochronne, oddzielające je od obsługiwanych osób, co również stanowi dobre zabezpieczenie przed ryzykiem zakażenia wirusem COVID- 19.
Wirus SARS-CoV-2 rozprzestrzenia się głównie drogą kropelkową. Zatem zasadnym jest także wprowadzenie do lokalu handlowego urządzeń, których zadaniem będzie systematyczne oczyszczanie powietrza z unoszących się w nim zanieczyszczeń typu wirusy, bakterie, smog a nawet nieprzyjemne zapachy. Skutecznym rozwiązaniem jest zastosowanie przemysłowych oczyszczaczy lub sterylizatorów powietrza.
Oczyszczacze powietrza przeznaczone do obiektów usługowych czy handlowych, dzięki zastosowanym zaawansowanym systemom filtracji, szybko i skutecznie eliminują z powietrza wszelkie zanieczyszczenia, w tym patogeny. Co więcej, zastosowane filtry pozwalają na usuwanie mikroorganizmów o wielkości już od 0,003μm. Warto zaznaczyć, że urządzenia te przystosowane są do pracy ciągłej, a duża powierzchnia filtrów powoduje, że są w stanie oczyścić powietrze o dużej kubaturze. Oczyszczacze, oprócz znanych ze swej skuteczności filtrów HEPA posiadają wbudowane filtry węglowe oraz filtry przeznaczone do eliminacji cząstek stałych (np. smog) do 0,4 μm.
Sterylizatory powietrza są jeszcze skuteczniejsze w zakresie dezynfekcji powietrza niż przemysłowe oczyszczacze. Są to urządzenia dezynfekująco-sterylizujące z wbudowaną funkcją filtracji. Dzięki zastosowaniu promieniowania UV-C oraz ozonowania pozwalają wyeliminować wszelkiego typu wirusy, bakterie, pleśń i alergeny, jednocześnie usuwając z powietrza inne zanieczyszczenia o charakterze nieorganicznym. Skuteczność redukcji patogenów za pomocą promieniowania UV-C określa się na bliską 100%. Dodatkową zaletą sterylizatorów jest fakt, że dzięki ozonowaniu skutecznie oczyszczają one nie tylko powietrze znajdujące się w lokalu, ale także wszystkie znajdujące się w nim powierzchnie i przedmioty.
źródło: Porównanie przeznaczenia oczyszczaczy i sterylizatorów do pomieszczeń, opracowanie własne
Na rynku dostępne są urządzenia przeznaczone do obiektów o różnej powierzchni. To pozwala dobrać sterylizatory lub oczyszczacze przemysłowe do potrzeb konkretnego lokalu. Kompaktowe wymiary sprawiają, że można je umieścić nawet w niewielkich pomieszczeniach, bez poczucia straty miejsca. Co więcej, część urządzeń wyposażonych jest w kółka umożliwiające swobodne przemieszczanie sprzętu tam, gdzie jest w danym momencie potrzebny. Urządzenia mogą pracować w trybie ciągłym (całodobowym) lub w godzinach określonych przez użytkowników. Ich zaletą jest cicha praca, zatem można je wykorzystywać zarówno w czasie otwarcia lokalu, jak i w nocy. Warto zauważyć, że oba typy urządzeń będą pełniły swoją rolę także po zakończeniu pandemii - będą niezastąpione w miejscach narażonych na zanieczyszczenie powietrza smogiem, kurzem, alergenami czy mikroorganizmami.
Stosowanie środków zabezpieczających w cukierni jest wymogiem, który chroni przed przypadkowym zakażeniem się wirusem COVID- 19, zarówno pracowników, jak i klientów, odwiedzających to miejsce. Warto wdrożyć i wypracować odpowiednie nawyki, które w obliczu pandemii muszą stać się rutyną.
Zastanawiasz się nad otwarciem własnej cukierni?